skip to Main Content

11 ‘geboden’ bij crisismanagement door Corona

Crisismanagement | Joiningforce.nl

Veel organisaties moeten door de Corona-crisis sneller veranderen dan ooit. Lezend. luisterend en de ervaringen volgend kom ik op 11 succesfactoren voor het crisismanagement dat daarbij van toepassing is:

  1. Doen, doen, doen op basis van grove inschatting en achteraf de voorwaarden regelen.
  2. Uitproberen; beter iets doen dan niets doen, flexibel, fouten toegeven en herstellen.
  3. Sturen in crisisteams vanuit gezag in plaats van hiërarchie; toegevoegde waarde is leidend.
  4. Bestaande belangenstrijd opzij zetten voor de collectieve opgaven.
  5. Vanuit de crisisteams overal binnen en buiten je organisatie tentakels uitsteken voor bruikbare informatie.
  6. Met strakke regelmaat crisisberaad houden; nadruk op creërend oplossen en daadkracht; duidelijke taaktoedeling.
  7. Steeds weer de blik naar buiten richten; updates van de situatie maken; aanpak en acties aanpassen.
  8. Werkende weg de stuurinformatie verbeteren; op hoofdlijnen,  80/20-regel; kernresultaten monitoren; feedback geven.
  9. Cultuur: snelheid, oplossingsgericht, trial and error, aanpakken, positief, constructief, open, direct.
  10. Communicatie: eenvoudig, concreet, herhalend, serieus, eerlijk, positief, stimulerend, activerend, begrenzend.

Een het ‘elfde gebod’:

11. Stijl: Samen aanpakken. Hard werken. Voor elkaar zorgen. Goede resultaten vieren. Leren van fouten.

Herken je ze? Zijn er andere? En wat kunnen we hiervan leden voor de toekomst? Ik hoor graag jouw ideeën.

Mart Stel – Joiningforce.nl

#Corona #Organisatieverandering #Crisismanagement

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top